Η αεροπορική συλλογή του Μουσείου στεγάζεται κατά το μεγαλύτερο μέρος στο υπόστεγο «Λέρος». Το υπόστεγο αυτό ανεγέρθηκε κατά την διάρκεια του Μεσοπολέμου απο τους Ιταλούς στην Λέρο και χρησιμοποιήθηκε ως βάση υδροπλάνων μέχρι τον Β΄ Π.Π.
Εκθέματα Εξωτερικά Νοτίως του Υπόστεγου ΛΕΡΟΣ
Στον χώρο αυτό εκτίθενται αεροσκάφη της δεκαετίας 1965-1975 και αποτέλεσαν τα δεύτερης γενιάς μαχητικά/βομβαρδιστικά της Π.Α.Dassault Mirage F.1CG
Mirage F.1CG s/n 101 |
Mirage F.1CG s/n 101 |
Mirage F.1CG s/n 101 |
Το α/φος ήταν ενταγμένο στην 342ΜΠΚ (Μοίρα Παντός Καιρού)που επιχειρούσε από την 114ΠΜ σχεδόν 30 χρόνια (έως το 2003) ήταν το κύριο αεροσκάφος αναχαίτισης της ΠΑ μέχρι την παραλαβή των Μ2000 και F-16. Το α/φος δόθηκε στο Μουσείο Π.Α. στις 19/10/2007 και εις το οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο με χρώματα Aegean Blue, που έφερε κατά το χρόνο υπηρεσίας του.
LTV (Ling - Temco - Vought) A-7H Corsair ΙI
Αεροσκάφος A-7H Corsair II κατασκευής εργοστασίου LTV (Link- Temco – Vought) με έτος κατασκευής 1975, αριθμό Σειράς 159664 και αριθμό Κατασκευής H3. Ο τύπος εισήλθε σε υπηρεσία με την Π.Α. τον Αύγουστο του 1975 και απεσύρθη το Μάρτιο του 2007. Το αεροσκάφος ήταν το ένα από τα δύο που έφτασαν πρώτα στην Ελλάδα το Αύγουστο του 1975.Απεσύρθη το Σεπτέμβριο του 2005 στον Άραξο. Το α/φος μεταφέρθηκε στο Μουσείο από την 116ΠΜ στις 16/03/2006, στο οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο με χρώματα παραλλαγής Βιετνάμ, που έφερε κατά το χρόνο υπηρεσίας του, έχοντας συμπληρώσει 5.193:30 ώρες πτήσης.
McDonnel Douglas RF-4E Phantom II
RF-4E Phantom II, s/n 7487 |
RF-4E Phantom II, s/n 7487 |
Το Μάιο του 1993 η Π.Α. και ειδικότερα 348 Μοίρα παρέλαβε τα πρώτα από τα 27 RF-4E που παραχωρήθηκαν από τη Γερμανική Αεροπορία και μεταξύ αυτών και το εν λόγω αεροσκάφος. Τα RF-4E αποσύρθηκαν από την υπηρεσία της Π.Α. τον Μάιο του 2017.
Ιστορικό
Το 1986 συγκροτήθηκε από το ΓΕΑ Γραφείο Οργάνωσης Πολεμικού Μουσείου ΠΑ (Γ.Ο.ΠΟΜ/ΠΑ). Το 1988 το γραφείο αυτό εντάχθηκε στη νεοσύστατη Υπηρεσία Ιστορίας Αεροπορίας και είχε αποστολή τη σταδιακή συγκέντρωση υλικού για τη δημιουργία της συλλογής ενός μελλοντικού Αεροπορικού Μουσείου.Το 1990 ιδρύθηκε γραφείο ίδρυσης Μουσείου ως τμήμα του ΓΕΑ/Α5 με στόχους τη συνέχιση, υπό την εποπτεία του ΓΕΑ, της συγκέντρωσης του μουσειακού υλικού καθώς και την εξεύρεση του καταλληλότερου φορέα υλοποίησης του Μουσείου. Εξετάστηκαν διάφορες πιθανές περιπτώσεις, τα οργανογράμματα ελληνικών και ξένων μουσείων και προτιμήθηκε τελικά η ίδρυση στρατιωτικής μονάδας.
Τον Ιούλιο του 1992 με απόφαση του ΑΑΣ (Ανωτάτου Αεροπορικού Συμβουλίου) συγκροτήθηκε το Μ/ΠΑ επίσημα ως μονάδα της Αεροπορίας ισότιμη με Σμηναρχία Μάχης, με διοικητική υπαγωγή στο ΓΕΑ και έδρα την Αεροπορική Βάση Δεκέλειας.
Τον Αύγουστο του 2000 με απόφαση του ΑΑΣ (Ανωτάτου Αεροπορικού Συμβουλίου) τροποποιήθηκε ο κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας του Μουσείου και καθορίστηκε η υπαγωγή του από το ΓΕΑ στη ΔΑΕ (Διοίκηση Αεροπορικής Εκπαίδευσης).
Τον Ιούλιο του 2004 με απόφαση του ΑΑΣ καθορίστηκε η υπαγωγή του Μουσείου στο ΓΕΑ.
Τον Οκτώβριο του 2006 το Μουσείο της ΠΑ υπήχθη στη ΔΑΕ.
Από το Σεπτέμβριο του 2015 το Μουσείο υπάγεται στην 123ΣΤΕ.
Northrop F-5A Freedom Fighter
Αεροσκάφος F-5A Freedom Fighter κατασκευής εργοστασίου Northrop με έτος κατασκευής 1965 με αριθμό Σειράς 65-10541 και αριθμό Κατασκευής N.6202. Παρελήφθη από την IIAF (Ιρανική Αυτοκρατορική Αεροπορία) μέσω MAP το Νοέμβριο του 1983 και απεσύρθη από υπηρεσία το Μάρτιο του 1993.Εντολή διάθεσης στο Μουσείο Π.Α. Ιανουάριος 1994.
Προοπτικές
Στο πρόγραμμα του Μουσείου για το άμεσο μέλλον περιλαμβάνονται οι στόχοι:- Ολοκλήρωση της συγκέντρωσης όλων των α/φων της ΠΑ που παρουσιάζουν μουσειακό ενδιαφέρον. Εξετάζεται η πιθανότητα δημιουργίας αποθέματος από συγκεκριμένους τύπους ιστορικής αξίας, οι οποίοι θα χρησιμοποιηθούν για ανταλλαγές και έτσι μπορούν να αποκτηθούν α/φη ή άλλα εκθέματα που σε εμάς δεν έχουν διασωθεί.
- Αύξηση της Αεροπορικής Συλλογής και με αεροπλάνα που δεν χρησιμοποιήθηκαν από τη Πολεμική Αεροπορία αλλά διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στη παγκόσμια Αεροναυτική Ιστορία.
- Εμπλουτισμός των συλλογών Αεροπορικής Αρχαιολογίας και οχημάτων με περισσότερα εκθέματα. Εκθέματα αυτού του είδους μαγνητίζουν το ενδιαφέρον και τη φαντασία των επισκεπτών και καθιστούν το Μουσείο ενδιαφέρον για ευρύτερο κύκλο κοινού.
- Συνεχίζεται η προσπάθεια για την ανεύρεση υλικών που θα αποτελέσουν τα μελλοντικά εκθέματα του Μουσείου. Αναζητείται φωτογραφικό υλικό κάθε είδους, τεχνικά εγχειρίδια, αεροναυτικά κειμήλια και αναμνηστικά, στολές προσωπικού όλων των βαθμών και ειδικοτήτων, κλπ.
- Δημιουργία αιθουσών με θεματικές ενότητες εξοπλισμού που χρησιμοποιήθηκε από την ΠΑ, όπως ηλεκτρονικές συσκευές αεροσκαφών και εδάφους, οπλισμού, στολών, αεροκινητήρων, κ.ά.
Lockheed F-104G Starfighter
F-104G Starfighter s/n 7415 |
F-104G Starfighter s/n 7415 |
F-104G Starfighter s/n 7415 |
North American Aviation F-86E (M)
CL-13 Mk.2 s/n 19146 |
CL-13 Mk.2 s/n 19146 |
Πριν από την παράδοσή του υπέστη τροποποίηση στην πτέρυγα και από Slated έγινε ευρείας χορδής 6-3 με αεροφράκτη και χωρίς Slats. Ο τύπος εντάχθηκε σε υπηρεσία με την Π.Α. τον Ιούλιο του 1957 και απεσύρθη από υπηρεσία τον Ιανουάριο του 1966.
Από το 1984 έως και τον Απρίλιο του 2000 ευρίσκετο στη ΣΤΥΑ ως εκπαιδευτικό βοήθημα και στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε για ασκήσεις πυρασφάλειας. Βρισκόταν σε κακή κατάσταση στο χώρο της ΣΤΥΑ μέσα στην 123 ΠΤΕ, στις 21/04/2000 δόθηκε στο Μουσείο Π.Α. το οποίο το επισκεύασε και εις το οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο στα χρώματα της 342 Μοίρας με κίτρινο κάθετο σταθερό και το έμβλημα της Μοίρας.
Grumman HU-16B ASW Albatross (ΝΑ του Υπόστεγου ΛΕΡΟΣ)
HU-16B ASW Albatross s/n 51-7190 |
HU-16B ASW Albatross s/n 51-7190 |
Μεταφέρθηκε στο Μουσείο Π.Α. τον Σεπτέμβριο του 1996, παρέμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα σε αποθήκευση στο βόρειο άκρο του αεροδρομίου (ΜΑΕΔΥ), το 2005 μεταφέρθηκε στο χώρο του Μουσείου Π.Α. όπου και εκτίθεται. Το α/φος φέρει δυο κινητήρες Pratt & Whitney R-1820.
Πληροφορίες – Επικοινωνία
- Διεύθυνση: Μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας, Αεροπορική Βάση Δεκέλειας, 13671 Τατόι.
- Γραφείο Δημοσίων Σχέσεων: 210-8195275, 210-8195255
- Fax: 210-8195258, 210-2461661
- E-mail: museum@haf.gr
- GPS Coordinates: 38.1002204 – 23.7803797,375
Ώρες Λειτουργίας
Σαββατοκύριακα – Επίσημες Αργίες- 10:00 έως 16:00 κατά την περίοδο ισχύος χειμερινής ώρας (τελευταία προσέλευση 15:00).
- 10:00 έως 18:00 κατά την περίοδο ισχύος θερινής ώρας (τελευταία προσέλευση 17:00).
Το Μουσείο παραμένει κλειστό :
- Στις 25 και 26 Δεκεμβρίου
- Την Πρωτοχρονιά
- Την Μεγάλη Παρασκευή
- Το Μεγάλο Σάββατο
- Την Κυριακή του Πάσχα
- Την 15η Αυγούστου
Πρόσβαση
Η κεντρική πύλη της Αεροπορικής Βάσης Δεκέλειας (Α.Β. Δεκέλειας) βρίσκεται στην οδό Τατοΐου – Αχαρνές Αττικής και η πρόσβασή της μπορεί να γίνει μέσω:- Του σιδηροδρομικού σταθμού ΔΕΚΕΛΕΙΑ, της Γραμμής του Προαστιακού του ΟΣΕ Πειραιάς Χαλκίδα, που βρίσκεται 50 μέτρα από την κεντρική πύλη
- Της γραμμής 537 των λεωφορείων του ΟΑΣΑ στάση ΑΕΡ. ΒΑΣΗ ΔΕΚΕΛΕΙΑΣ
- Της Εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης (Ε75). Από την έξοδο ΘΡΑΚΟΜΑΚΕΔΟΝΕΣ – ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΧΩΡΙΟ ακολουθείστε την Λεωφ. Κύμης. Εξέλθετε στην έξοδο ΑΧΑΡΝΕΣ-ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗ. Η κεντρική πύλη βρίσκεται 300 μέτρα στην κατεύθυνση προς Βαρυμπόμπη.
Είσοδος
Για την είσοδο στην Α.Β. Δεκέλειας απαιτείται: Για τους έχοντες την Ελληνική Ιθαγένεια, η επίδειξη της αστυνομικής τους ταυτότητας. Για τους μη-έχοντες την Ελληνική Ιθαγένεια:- Για τους διαμένοντες στην Ελλάδα η επίδειξη της αστυνομικής τους ταυτότητας ή διαβατηρίου και της άδειας παραμονής στην Ελλάδα ή επικυρωμένου φωτοαντίγραφου από τις αρμόδιες αρχές.
- Για τους διερχόμενους πολίτες άλλων χωρών:
- Συμφωνίας Schengen, η επίδειξη της ατομικής τους ταυτότητας (Identification Card) της χώρας τους ή του διαβατηρίου τους.
- Εκτός Συμφωνίας Schengen, η επίδειξη του διαβατηρίου τους σφραγισμένου για την είσοδο στην Ελλάδα από επίσημη Ελληνική Αρχή.
https://www.haf.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου