|
RF-5A Freedom Fighter s/n 69-7170 |
Το Μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας εδρεύει στην Αεροπορική Βάση Δεκέλειας στο Τατόι και περιλαμβάνει μια ενδιαφέρουσα συλλογή από αεροπορικά εκθέματα. Υπάγεται στην 123 Σμηναρχία Τεχνικής Εκπαίδευσης (123 ΣΤΕ).
Εκθέματα Εξωτερικά Βορείως του Υποστέγου ΛΕΡΟΣ
Στον χώρο αυτό τα εκθέματα αντιπροσωπεύουν την περίοδο 1950-1975 και αποτελούνται από αεροσκάφη μεταφορικά, εκπαιδευτικά, μαχητικά/βομβαρδιστικά, ελικόπτερα, αντιαεροπορικά βλήματα καθώς και οχήματα που εντάχτηκαν στη δύναμη της Π.Α. την προαναφερθείσα περίοδο.
Lockheed TF-104 G Starfighter s/n 5908
|
TF-104G Starfighter s/n 5908 |
|
TF-104G Starfighter s/n 5908 |
Αεροσκάφος ΤF-104G Starfighter κατασκευής εργοστασίου Lockheed/ Consortium με έτος κατασκευής 1961 με αριθμό Σειράς 5908 και αριθμό Κατασκευής 5908. Παρελήφθη από την Luftwaffe (Γερμανική Αεροπορία) μέσω MAP 29 Μαρτίου 1989 και απεσύρθη από υπηρεσία το 1993. Κατ.Ε1. με εντολή διάθεσης στο Μουσείο Π.Α. στις 29-11-93.
Sikorsky UH-19B Chickasaw s/n 51-3961
|
UH-19B Chickasaw s/n 51-3961 |
|
UH-19B Chickasaw s/n 51-3961 |
Ελικόπτερο UH-19B Chickasaw κατασκευής εργοστασίου Sikorsky έτους κατασκευής 1951 με αριθμό Σειράς 51-3961 και αριθμό Κατασκευής 55-0469. Παρελήφθη από την USAF Το 1967 και εντάχτηκε στην 357ΜΕ στην ΑΒ Ελευσίνας. Υπηρέτησε ως 961 στην έρευνα και διάσωση μέχρι την απόσυρσή του το 1973. Από το 1981 το ελικόπτερο ευρίσκετο στη Σ.Ι ως έκθεμα. Εντολή διάθεσης στο Μουσείο ΠΑ 397/20-10-93.
A-7Ε Corsair II “ΤΙΓΡΗΣ” BuNu 158825
|
A-7E Corsair II s/n 158825 |
|
A-7E Corsair II s/n 158825 |
Αεροσκάφος A-7Ε Corsair II κατασκευής εργοστασίου LTV (Link– Temco – Vought) έτους κατασκευής 1973, με αριθμό Σειράς 158825 και αριθμό Κατασκευής E381. Ο τύπος εισήλθε σε υπηρεσία με την Π.Α. το 1994.
Το αεροσκάφος έφτασε με πλοίο στην Ελλάδα το Νοέμβριο του 1994 και μεταφέρθηκε στην ΕΑΒ όπου παρέμεινε μέχρι τα τέλη του 1998. Εντάχθηκε στην Π.Α. το Φεβρουάριο του 1999, τον Σεπτέμβριο του 2005 βάφτηκε με τον επετειακό χρωματισμό “ΤΙΓΡΗΣ”. Απεσύρθη το Μάρτιο του 2014 στην ΑΒ Τανάγρας.
Το α/φος μεταφέρθηκε στο Μουσείο από την 114ΠΜ στις 16/03/2006 εις το οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο με επετειακό χρωματισμό “TIGER” , που έφερε κατά τα τελευταία χρόνια της υπηρεσίας του, έχοντας συμπληρώσει 7.343 ώρες πτήσης εκ των οποίων 1374 με τα χρώματα της Π.Α.
A-7Ε Corsair II “ΟΛΥΜΠΟΣ” BuNu 160616
|
A-7E Corsair II s/n 160616 |
|
A-7E Corsair II s/n 160616 |
Αεροσκάφος A-7Ε Corsair II κατασκευής εργοστασίου LTV (Link– Temco – Vought) έτους κατασκευής 1973, με αριθμό Σειράς 160616 και αριθμό Κατασκευής E540. Ο τύπος εισήλθε σε υπηρεσία με την Π.Α. το 1994. Το αεροσκάφος εντάχθηκε στην Π.Α. το Σεπτέμβριο του 1994 και απεσύρθη το Μάρτιο του 2014 στην ΑΒ Τανάγρας. Το α/φος μεταφέρθηκε στο Μουσείο από την 114ΠΜ στις 16/03/2006 εις το οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο με επετειακό χρωματισμό “ΟΛΥΜΠΟΣ” , που έφερε κατά τα τελευταία χρόνια υπηρεσίας του έχοντας συμπληρώσει 5.540 ώρες πτήσης εκ των οποίων 2042 με τα χρώματα της Π.Α.
AGUSTA – BELL AB.47J-2 s/n 066
|
AB.47J-2 s/n 066 |
Ελικόπτερο AB.47J-2 κατασκευής υπό άδεια στο εργοστάσιο της Agusta στο Samarate της Βορείου Ιταλίας με έτος κατασκευής 1964, και αριθμό κατασκευής 2066. Το ελικόπτερο παρελήφθη τον Φεβρουάριο του 1964 για τις ανάγκες του τότε Βασιλέως και εντάχθηκε στο ΣΜΥΠ (Σμήνος Υψηλών Προσώπων) οπού και υπηρέτησε μέχρι τον Νοέμβριο του 1974.
Το Ελικόπτερο αφού υπηρέτησε με την 358ΜΕ και την ΜΑΕΔΥ απεσύρθη τον Μάρτιο του 1987. Μεταφέρθηκε στο Μουσείο της Π.Α. τον Μάιο του 1990 όπου και εκτίθεται μέχρι σήμερα βαμμένο με τα χρώματα VIP.
TF-102A Delta Dagger s/n 56-2355
|
TF-102A Delta Dagger s/n 56-2355 |
|
TF-102A Delta Dagger s/n 56-2355 |
Αεροσκάφος TF-102A-30-CO Delta Dagger Κατασκευής εργοστασίου Convair, με έτος κατασκευής 1955 και αριθμό Σειράς 56-2355. Παρελήφθη από την Αμερικανική Αεροπορία (USAF) μέσω MDAP τον Αύγουστο του 1970. Ο τύπος εντάχθηκε σε υπηρεσία με την Π.Α. τον Ιούλιο του 1969 και απεσύρθη τον Μάρτιο του 1977.
Απεσύρθη και ετέθη σε κατηγορία Ε.1 το 1978 στην 112ΠΜ. Στις 22/02/1995 εντολή διάθεσης στο Μουσείο Π.Α. στο οποίο μεταφέρθηκε τον Νοέμβριο του 1998 και εις το οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο στο χρώμα Air Defense Gray. Το α/φος φέρει την πτέρυγα τύπου Case ΧX.
RF-5A Freedom Fighter s/n 69-7170
|
RF-5A Freedom Fighter s/n 69-7170 |
|
RF-5A Freedom Fighter s/n 69-7170 |
Αεροσκάφος RF-5A Freedom Fighter κατασκευής εργοστασίου Northrop με έτος κατασκευής 1968 με αριθμό Σειράς 69-7170 και αριθμό Κατασκευής RF.1050. Παρελήφθη από την Αμερικανική Αεροπορία (USAF) μέσω MAP, o τύπος εντάχθηκε σε υπηρεσία με την Π.Α. τον Ιούλιο του 1970 και απεσύρθη τον Μάρτιο του 2001.
Το αεροσκάφος παρελήφθη τον Νοέμβριο του 1970 και απεσύρθη το Σεπτέμβριο του 1997 και ετέθη σε κατηγορία Ε.1 . Διατέθηκε στο Μουσείο Π.Α. το Δεκέμβριο του 1999 εις το οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο με επετειακά χρώματα της 349 Μοίρας «ΚΡΟΝΟΣ» και το έμβλημα της Μοίρας.
Το επετειακό βάψιμο του Α/φους έγινε το Σεπτέμβριο του 1997 για να τιμηθούν έτσι αφ’ ενός μεν η τριαντάχρονη προσφορά των F – 5A/B & RF – 5A στην υπηρεσία της ΠΑ και αφ’ ετέρου η διάλυση της 349 ΜΑΗ και τα 30 χρόνια λειτουργίας της.
Douglas C-47 B (Dakota) s/n KJ960
|
C-47B s/n KJ960 |
|
C-47B s/n KJ960 |
Το C-47 του Μουσείου είναι ένα από τα 1.900 α/φη αυτού του τύπου που παραχωρήθηκαν στην RAF με την ονομασία Dakota στο Β΄ Π.Π. με το νόμο περί «Εκμίσθωσης και Δανεισμού». Οι ακριβείς συνθήκες κάτω από τις οποίες έφτασε στην Ελλάδα μεταπολεμικά δεν είναι γνωστές, ωστόσο γνωστό είναι ότι τροποποιήθηκε σε διαμόρφωση VIP και χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά σημαινόντων προσώπων και υψηλόβαθμων αξιωματικών.
Η τελευταία του πτήση (1/3/1991) έληξε με την προσγείωσή του στο διάδρομο του Μουσείου Πολεμικής Αεροπορίας.
DORNIER Do28D-2 SKYSERVANT s/n 4131
|
Do.28.D-2 s/n 4131 |
Αεροσκάφος Do.28D-2 κατασκευής εργοστασίου Dornier στο Oberpfaffenhofen με έτος κατασκευής 1973 και αριθμό Κατασκευής 4131. Το α/φος παραδόθηκε στη Γερμανική Αεροπορία (Luftwaffe) και στη Μοίρα JaboG33 στο Büchel ως 58+56 και αργότερα στη JaboG31 στο Nörvenich.
Μετά την απόσυρσή του από υπηρεσία στη Γερμανική Αεροπορία το αεροσκάφος μεταβιβάστηκε στην Π.Α. στο πλαίσιο στρατιωτικής βοήθειας από τη Γερμανία. Ο τύπος εντάχτηκε σε υπηρεσία με την Π.Α. το 1984 και απεσύρθη τον Αύγουστο του 2010. Το α/φος απεσύρθη από την ενεργό δράση τον Ιανουάριο του 2009 έχοντας συμπληρώσει το ωφέλιμο χρόνο δομικής ζωής 19.000 ώρες πτήσης, όντας το προτελευταίο εν ενεργεία Do.28D-2 στην υπηρεσία της Π.Α. και εκτελώντας καθήκοντα ΑΝ (Αερο-ναυαγοσωστικό) από το αεροδρόμιο της Καβάλας.
Της 12/01/2009 εκδόθηκε εντολή διάθεσης στο Μουσείο Π.Α. και της 19/01/2009 εκτέλεσε την τελευταία του πτήση από την 112ΠΜ της το Μουσείο Π.Α. όπου παραδόθηκε και τέθηκε Κατ.Ε1. Εκτίθεται στα χρώματα παραλλαγής Βιετνάμ.
Grumman HU-16B ASW Albatross s/n 51-7204
|
HU-16B ASW s/n 51-7204 |
Αεροσκάφος HU-16B ASW Albatross κατασκευής εργοστασίου Grumman με έτος κατασκευής 1951 με αριθμό Σειράς 51-7204 και αριθμό Κατασκευής G274. Παρελήφθη από την KNL (Νορβηγική Αεροπορία πρώην WH-A) μέσω MAP το Μάρτιο του 1969 και απεσύρθη από υπηρεσία το Δεκέμβριο του 1997.
Το α/φος κατά την διάρκεια της υπηρεσίας του υπηρέτησε με την 359 ΜΝΑΣ και έφερε το όνομα “ΘΗΣΕΥΣ”. Το α/φος φέρει δύο κινητήρες Pratt & Whitney Cyclone R-1820-76.
Cessna T-37B Tweety Bird s/n 74742
|
T-37B Tweety Bird s/n 74742 |
Αεροσκάφος Τ-37B Tweety Bird κατασκευής εργοστασίου Cessna με έτος κατασκευής 1967 και αριθμό Σειράς 67-14742 και αριθμό Κατασκευής 40997. Ο τύπος εισήλθε σε υπηρεσία με τη Π.Α. το 1964 και απεσύρθη τον Οκτώβριο του 2002. Το α/φος εκτέλεσε την τελευταία πτήση του στις 22/10/2002 προς το Τατόι όπου παραδόθηκε στο Μουσείο Π.Α. και εις το οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο με χρώματα που έφερε κατά το χρόνο υπηρεσίας του, λευκό με υψηλής ορατότητας Day-Glo Orange στο ρύγχος, στα ακροπτερύγια και στο ουραίο πτέρωμα. Το α/φος φέρει κινητήρες Continental J69-T-25.
Cessna T-37C Tweety Bird s/n 01959
|
T-37C Tweety Bird s/n 01959 |
Αεροσκάφος Τ-37C Tweety Bird κατασκευής εργοστασίου Cessna με έτος κατασκευής 1967 και αριθμό Σειράς 70-1959 και αριθμό Κατασκευής 42014.Ο τύπος εισήλθε σε υπηρεσία με τη Π.Α. το Σεπτέμβριο του 1963 και απεσύρθη τον Οκτώβριο του 2002.
Το α/φος εκτέλεσε την τελευταία πτήση του στις 22/10/2002 προς το Τατόι όπου παραδόθηκε στο Μουσείο Π.Α. και εις το οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο με χρώματα που έφερε κατά το χρόνο υπηρεσίας του, λευκό με υψηλής ορατότητας Day-Glo Orange στο ρύγχος, στα ακροπτερύγια και στο ουραίο πτέρωμα. Το α/φος φέρει κινητήρες Continental J69-T-25.
Lockheed F-104G Starfighter “ΤΙΓΡΗΣ” s/n 32720
|
F-104G Starfighter s/n 32720 |
|
F-104G Starfighter s/n 32720 |
Αεροσκάφος F-104G Starfighter κατασκευής εργοστασίου Canadair με έτος κατασκευής 1963 με αριθμό Σειράς 63-12720 και αριθμό Κατασκευής 6072. Παρελήφθη από την SpAF (Ισπανική Αεροπορία) πρώην C.8-5 μέσω MAP 12 Ιουνίου του 1972 και απεσύρθη από υπηρεσία τον Ιανουάριο 1993.
Το α/φος φέρει εκτινασσόμενο κάθισμα M.B. Mk. GQ7A και κινητήρα General Electric J79-OEL-11A(B). Φέρει την επετειακή βαφή με τα χρώματα του «Τίγρη» που είναι και το έμβλημα της 335Μ. Η ειδική αυτή βαφή έγινε με την ευκαιρία του εορτασμού των 50 χρόνων από την ίδρυση των 335 (1941) και 336 (1943) Μοιρών της οποίες και ανήκαν τα α/φη αυτά.
Lockheed F-104G Starfighter “ΟΛΥΜΠΟΣ” s/n 7151
|
F-104G Starfighter s/n 7151 |
|
F-104G Starfighter s/n 7151 |
Αεροσκάφος F-104G Starfighter κατασκευής εργοστασίου MTT / Messerschmitt με έτος κατασκευής 1963 με αριθμό Σειράς 7151 και αριθμό Κατασκευής 7151. Φέρει την επετειακή βαφή με τα χρώματα του «Ολύμπου» που είναι και το έμβλημα της 336Μ.
Παρελήφθη από την Luftwaffe (Γερμανική Αεροπορία) μέσω MAP 9 Νοεμβρίου του 1981 και απεσύρθη από υπηρεσία το 1993. Το αφος φέρει κινητήρα General Electric J79-GE-11A(B).
Lockheed T33A Silver Star s/n 58-0519
|
T-33A Silver Star s/n 58-0519 |
|
T-33A Silver Star s/n 58-0519 |
Αεροσκάφος Τ-33A Silver Star κατασκευής εργοστασίου Lockheed με έτος κατασκευής 1953 και αριθμό Σειράς 58-0519 και αριθμό Κατασκευής 580-1488. Παρελήφθη από την Luftwaffe (Γερμανική Αεροπορία) μέσω MAP τον Ιούνιο του 1976 και ήταν επιχειρησιακό στη Σ.Ι. τον Ιαν. 81, με το 222 ΜΕΕ Αύγουστο 1990 έως Απρίλιο 1996, 370 ΜΕΕ Απρίλιο 1996 έως Οκτώβριο 1996, με το 222 ΜΕΕ Οκτώβριο 1996 έως Απρίλιο 1997 και τέλος με το 360ΣΕΕ Απρίλιο 1997 έως Μάρτιο 1998.
Απεσύρθη από υπηρεσία το 1998 και τέθηκε σε Κατ. Ε1. Στις 24/07/2003 μεταφέρθηκε στο Μουσείο Π.Α. εις το οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο με χρώματα παραλλαγής Βιετνάμ. Το α/φος φέρει εκτινασσόμενα καθίσματα M.B. Mk. NU5A και κινητήρα Allison J33-A-35.
Grumman G.159 Gulfstream Ι s/n 120
|
G.159 Gulfstream I s/n 120 |
|
G.159 Gulfstream I s/n 120 |
Αεροσκάφος G.159 Gulfstream I κατασκευής εργοστασίου Grumman με έτος κατασκευής 1963, με αριθμό Σειράς P9 και αριθμό Κατασκευής 120. Παρελήφθη από την Αμερική στις 17 Δεκεμβρίου 1963 και αφίχθη μέσω Λονδίνου (παραμονή επί τρίμηνο για την εγκατάσταση εσωτερικού διακόσμου) στις 7 Ιουλίου 1964 στο Τατόι για τις ανάγκες μετακίνησης της Βασιλικής Οικογένειας. Μετά την μεταπολίτευση χρησιμοποιήθηκε ως α/φος VIP από την 112ΠΜ φέροντας ως αριθμό Σειράς τον αριθμό Κατασκευής 120, απεσύρθη από υπηρεσία το 1995, στις 20/06/1995 εκδόθηκε η εντολή διάθεσης στο Μουσείο και το 10/1995 εκτέλεσε την τελευταία πτήση προς το Μουσείο όπου και εκτίθεται. Το Gulfstream I είναι ένα κομψό χαμηλοπτέρυγο α/φος προωθούμενο από δύο κινητήρες Turboprop Rolls Royce DART-529-8E που πρώτο πέταξε το 1958.
Στην Ελλάδα το ένα και μοναδικό αντίτυπο αγοράστηκε για χρήση από τον τότε βασιλιά. Την εποχή του και για πολλά από τα επόμενα χρόνια ήταν το πιο σύγχρονο α/φος στην κατηγορία του, αλλά το ασύμφορο της υποστήριξής του ως μοναδικού τύπου οδήγησε στην απόσυρσή του.
Lockheed T33A Silver Star s/n 53-5029
|
T-33A Silver Star s/n 53-5029 |
|
T-33A Silver Star s/n 53-5029 |
Αεροσκάφος Τ-33A Silver Star κατασκευής εργοστασίου Lockheed με έτος κατασκευής 1953 και αριθμό Σειράς 53-5029 και αριθμό Κατασκευής 580-8368. Παρελήφθη από την USAF μέσο MAP το Μάιο του 1969 και υπηρέτησε με το 221ΣΕΕ Αύγουστος 1990 έως Αύγουστος 1991, τη 222ΜΕΕ Δεκέμβριος 1991 έως Απρίλιος 1996, σε αποθήκευση προσωρινά απέναντι από τη Flight Line, βαμμένο σε χρώμα Day-Glo Orange, της 222ΜΕΕ Μάιος 96 έως Σεπτέμβριος 1996, επανήλθε σε υπηρεσία με τη 222ΜΕΕ Οκτώβριος 1996 έως Αυγουστος 1997 και τέλος με το 366ΣΕΕ έως Νοέμβριος 1997.
Απεσύρθη από υπηρεσία το 1997 και τέθηκε σε Κατ.Ε1. Στις 24 Ιουλίου 2003, μεταφέρθηκε στο Μουσείο Π.Α. εις το οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο με χρώματα υψηλής ορατότητας Day-Glo Orange. Το α/φος φέρει εκτινασσόμενα καθίσματα Lockheed και κινητήρα Allison J33-A-35.
Canadair CL-13 Mk.2 (F-86E) s/n 19199 της 341ΜΑΗ
|
CL-13 Mk.2 s/n 19199 |
Αεροσκάφος NAA F-86E(M) κατασκευής υπό άδεια στο εργοστασίου Canadair ως CL-13 Mk.2, με έτος κατασκευής 1951, αριθμό Σειράς 19199 και αριθμό Κατασκευής 99. Παρελήφθη από τη Καναδική Αεροπορία (RοCAF) στις 19/10/1951 και εντάχθηκε στην 1 Πτέρυγα Μάχης, υπηρετώντας με τις 439 και 441 Μοίρες, διαγράφηκε από τη RοCAF στις 29/09/1954, και μεταβιβάστηκε στην Ελλάδα μέσω MDAP, πριν από την παράδοση του υπέστη τροποποίηση στην πτέρυγα και από Slated έγινε ευρείας χορδής 6-3 με αεροφράκτη και χωρίς Slats.
Ο τύπος εντάχθηκε σε υπηρεσία με την Π.Α. τον Ιούλιο του 1957 και απεσύρθη από υπηρεσία τον Ιανουάριο του 1966. Το αεροσκάφος απεσύρθη και ετέθη σε κατηγορία Ε.1 στις 01/08/1965. Από το 1977 έως και τον Νοέμβριο του 1995 ευρίσκετο στο ΣΕΔΕΣ βαμμένο ως 19347, με εντολή διάθεσης στις 11/12/1995 δόθηκε στο Μουσείο Π.Α. εις το οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο στα χρώματα της 341 Μοίρας με κόκκινο κάθετο σταθερό και το έμβλημα της Μοίρας.
Canadair CL-13 Mk2 (F-86E) s/n 19169
|
CL-13 Mk.2 s/n 19169 |
|
CL-13 Mk.2 s/n 19169 |
Αεροσκάφος NAA F-86E(M) Κατασκευής υπό άδεια στο εργοστασίου Canadair ως CL-13 Mk.2 Sabre, με έτος κατασκευής 1951, αριθμό Σειράς 19169 και αριθμό Κατασκευής 69. Παρελήφθη από τη Καναδική Αεροπορία (RοCAF) στις 04/09/1951 και εντάχθηκε στην 1 Πτέρυγα Μάχης, υπηρετώντας με την 410 Μοίρα, διαγράφηκε από τη RοCAF στις 29/09/1954.
Μεταβιβάστηκε στην Ελλάδα μέσω MDAP, πριν από την παράδοση του υπέστη τροποποίηση στην πτέρυγα και από Slated έγινε ευρείας χορδής 6-3 με αεροφράκτη και χωρίς Slats. Ο τύπος εντάχθηκε σε υπηρεσία με την Π.Α. τον Ιούλιο του 1957 και απεσύρθη από υπηρεσία τον Ιανουάριο του 1966.
Από το 1988 έως και τον Οκτώβριο του 1993 ευρίσκετο στη Σ.Ι. ως εκπαιδευτικό βοήθημα, στις 20/10/1993 δόθηκε στο Μουσείο Π.Α. εις το οποίο εκτίθεται έκτοτε βαμμένο στα χρώματα του ακροβατικού Σμήνους «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΛΟΓΑ» με αριθμό Σειράς 19202. Το α/φος φέρει κινητήρα General Electric J47–GE–13.
Χωρίς αμφιβολία το κορυφαίο μαχητικό του δυτικού κόσμου της δεκαετίας του ΄50, το F-86 οφείλει και αυτό τη γένεσή του στην πρωτοποριακή γερμανική έρευνα πάνω στην αεροδυναμική του τέλους του Β΄Π.Π. F-86E(M). Από την καναδική γραμμή παραγωγής προήλθαν τα πρώτα αεριωθούμενα καταδιωκτικά της Ελληνικής Αεροπορίας. Τα 110 που παραδόθηκαν, υπηρέτησαν από το 1954 μέχρι το 1965.
Τα πιο γνωστά ελληνικά F-86E(M) ήταν αυτά του ακροβατικού σμήνους «Ελληνική Φλόγα» τα οποία πετούσαν σε αεροπορικές επιδείξεις στο εσωτερικό και το εξωτερικό, αποσπώντας κολακευτικά σχόλια για την ικανότητα των πιλότων τους. Ένα από τα τρία αεροσκάφη αυτού του τύπου που διαθέτει το Μουσείο έχει ανακατασκευαστεί με τη χαρακτηριστική χρωματική παραλλαγή και το έμβλημα αυτού του Σμήνους.
DORNIER Do28D-2 SKYSERVANT s/n 4120
|
Do.28.D-2 s/n 4120 |
|
Do.28.D-2 s/n 4120 |
Αεροσκάφος Do.28D-2 κατασκευής εργοστασίου Dornier στο Oberpfaffenhofen με έτος κατασκευής 1973 και αριθμό Κατασκευής 4120. Το α/φος παραδόθηκε στη Γερμανική Αεροπορία (Luftwaffe) ως 58+45 και στη Πτέρυγα Μαχητικών Jabo G71 στο Wittmundhaven όπου αρχικά έφερε το logo «Die lachende Kuh» = laughing cow (Η γελαστή Αγελάδα), και αργότερα έφερε το «Ossi Airlines», (Αερογραμές «Ossi» για το Ostfriesland).
Μετά την απόσυρσή του από υπηρεσία στη Γερμανική Αεροπορία το αεροσκάφος μεταβιβάστηκε στην Π.Α. στο πλαίσιο στρατιωτικής βοήθειας από τη Γερμανία. Ο τύπος εντάχτηκε σε υπηρεσία με την Π.Α. το 1984 και απεσύρθη τον Αύγουστο του 2010. Το 1992 όταν αποσύρθηκε από υπηρεσία το VIP αεροσκάφος C-47 KJ690, στο ρόλο αυτό χρησιμοποιήθηκε το α/φος 4120 με τις ανάλογες μετατροπές (τοποθέτηση πολυτελών καθισμάτων και άλλου εξοπλισμού στο εσωτερικό και διαφορετικό χρωματισμό εξωτερικά) να λαμβάνουν χώρα στο 202ΚΕΑ.
Το α/φος πριν την απόσυρσή του πετούσε από την 115ΠΜ σε καθήκοντα ΑΝ, απεσύρθη από την ενεργό δράση το Σεπτέμβριο του 2010, εκδόθηκε εντολή διάθεσης στο Μουσείο Π.Α. και στις 28/09/2010 εκτέλεσε την τελευταία του πτήση από την 115ΠΜ προς το Μουσείο Π.Α. όπου παραδόθηκε και τέθηκε Κατ.Ε1. Εκτίθεται στα χρώματα παραλλαγής VIP. Το αεροσκάφος φέρει δυο κινητήρες Lycoming IGSO-540-A1E 380 hp.
Grumman Schweizer G.164G Ag-Cat
|
G.164G Ag-Cat s/n 1279 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1606 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1569 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1265 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1221 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1279 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1569 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1606 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1606 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1606 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1606 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1260 |
Τα πρώτα 10 G.164G παραλήφθηκαν το 1974 και εξόπλισαν την 359 Μοίρα Αεροπορικής Εξυπηρέτησης Δημοσίων Υπηρεσιών (359 ΜΑΕΔΥ), ενώ άλλα 12 παραλήφθηκαν το 1976. Το μοντέλο που διέθετε η 359 ΜΑΕΔΥ ήταν το Super Ag-Cat, με κινητήρα Pratt & Whitney R-1340 των 525 ίππων και δεξαμενές ικανές να φέρουν ψεκαστικό υγρό βάρους 1893 λίτρων.
Με μέγιστη ταχύτητα 275 χιλιόμετρα την ώρα, το Ag-Cat εκτελούσε αεροψεκασμούς και στη συνέχεια αεροπυροσβέσεις μέχρι το 2011, οπότε όλα τα αεροπλάνα αποσύρθηκαν.
|
G.164G Ag-Cat s/n 1606 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1570 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1547 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1269 |
|
G.164G Ag-Cat s/n 1604 |
|
G.164G Ag-Cat |
Εν ενεργεία Α/φη της στατικής έκθεσης
Cessna T-41D Mescalero s/n 69-7192
|
T-41D Mescalero s/n 69-7192 |
Το Τ-41 είναι μονοκινητήριο, ελικοφόρο, εκπαιδευτικό της ΠΑ με το οποίο πραγματοποιείται η αρχική εκπαίδευση των νέων Ικάρων στο αεροδρόμιο του Τατοΐου.
Είναι Αμερικάνικης προέλευσης και τα πρώτα κατασκευάστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 60.
Αποτελεί στρατιωτική έκδοση του μοντέλου πολιτικής αεροπορίας Cessna R-172 από το οποίο διαφοροποιείται στον κινητήρα.
Η Ελληνική ΠΑ προμηθεύτηκε το Τ-41 το 1969. Συνολικά αποκτήθηκαν 21 καινούργια αεροσκάφη μέσω του προγράμματος στρατιωτικής βοήθειας ΜΑΡ.
Συνεχίζει να υπηρετεί ως αεροσκάφος αρχικής εκπαίδευσης της Σχολής Ικάρων, έχοντας συμπληρώσει πάνω από 200.000 ώρες πτήσης.
Ανήκουν στην 360 Μοίρα Αρχικής Εκπαίδευσης «Θαλής» στο αεροδρόμιο της Δεκέλειας. Φέρουν δίχρωμη παραλλαγή κόκκινου και γκρι.
PZL (Mielec) M-18B/BS Dromader s/n 028
|
M-18B Dromader s/n 028 |
|
M-18B Dromader s/n 028 |
Στα χρόνια του ψυχρού πολέμου, η ΠΑ ήταν η μοναδική αεροπορία του ΝΑΤΟ που διέθετε στο δυναμικό της κάποια αεροσκάφη που κατασκευάστηκαν σε χώρα του Ανατολικού συνασπισμού.Αυτά δεν ήταν μαχητικά, αλλά αεροσκάφη αγροτικών εφαρμογών Πολωνικής κατασκευής PZL (Mielec) M-18.
Τριάντα αγοράστηκαν μεταξύ Μαρτίου ’83 και Ιανουαρίου ’84 με πολύ ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής. Από τότε υπηρετούν στην 359 ΜΑΕΔΥ με αποστολή αεροψεκασμούς και πυρόσβεση. Σήμερα ο ρόλος τους έχει επικεντρωθεί στην πυρόσβεση, μετά τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν στους αεροψεκασμούς για λόγους προστασίας του οικοσυστήματος.
Ως πυροβεστικό το PZL είναι κατάλληλο για τη μορφολογία του ελληνικού εδάφους καθώς μπορεί να προσεγγίσει δύσβατες ορεινές εκτάσεις με κλίσεις έως και 60%. Μπορεί να μεταφέρει 2500lt υγρού φορτίου.
Αποτελεί ενδιαφέρον προϊόν διεθνούς τεχνολογικής συνεργασίας, καθώς το αεροσκάφος σχεδιάστηκε με τη βοήθεια της αμερικανικής εταιρείας Rockwell, για να κατασκευαστεί στην Πολωνία με προοπτική εξαγωγών σε δυτικές χώρες
πηγή στοιχείων:
https://www.haf.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου