Συγκροτήθηκε αρχικά ως Σμήνος στις 26 Νοεμβρίου του 1953, στην 112 Πτέρυγα Μάχης / Αεροπορική Βάση Ελευσίνας με αεροσκάφη F-84G. Οι αποστολές αναγνώρισης εκτελούνταν με τις φωτομηχανές κατακόρυφης σάρωσης τοποθετημένες στο εμπρός τμήμα της αριστερής δεξαμενής καυσίμου στο ακροπτερύγιο.
Στις 5 Μαίου του 1955, το Σμήνος οργανώθηκε σε Μοίρα, ενώ με την απόσυρση των F-84G Thunderjet άρχισε η παραλαβή των αεροσκαφών RT-33A.
© HAF |
© HAF |
© HAF |
Στις 6 Αυγούστου του 1956, εκτελείται η πρώτη αποστολή με το νεοαποκτηθέν αεροσκάφος RF-84F Thunderflash. Τα νέα αεροσκάφη ήταν εξοπλισμένα με τρεις φωτομηχανές στο ρύγχος για ημερήσιες αποστολές αναγνώρισης. Παράλληλα, άρχισε η σταδιακή απόσυρση των RT-33A, η οποία ολοκληρώθηκε το 1957.
© HAF |
© HAF |
© HAF |
© HAF |
© HAF |
© HAF |
© HAF |
Βίντεο από την τελετή απόσυρσης των α/φων RF-84F
Τον Μάιο του 1993, άρχισε η παραλαβή 27 αεροσκαφών RF-4E από τη Γερμανική πολεμική αεροπορία προκειμένου να αυξηθεί ο στόλος της Μοίρας. Η παραλαβή των αεροσκαφών ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 1994. Είκοσι αεροσκάφη εντάχθηκαν στη δύναμη της Μοίρας, ενώ τα υπόλοιπα 7 χρησιμοποιήθηκαν ως πηγή ανταλλακτικών για την υποστήριξη του τύπου.
Το RF-4E αποτελεί παραλλαγή του μαχητικού F-4E και διαφοροποιείται από αυτό ως προς τις φωτομηχανές που φέρει στο ρύγχος με δυνατότητα παρατήρησης προς τα πλάγια και προς τα πίσω.
Σε αντίθεση με το παλιότερο δόγμα φωτοαναγνώρισης της USAF της εποχής του πολέμου του Βιετνάμ, που συνοψιζόταν στο σλόγκαν Alone, Unarmed, Unafraid, τα ελληνικά RF-4E φέρουν οπλισμό (βλήματα AIM-9 Sidewinder) και σύστημα αυτοπροστασίας (δέκτης προειδοποίησης ραντάρ ALR-91 και εκτοξευτή αερόφυλλων ALE-47). Μπορούν να επιχειρούν σε ύψη από ελάχιστα μέχρι 60.000 πόδια ανάλογα με το είδος της αποστολής.
Αποστολή της 348ΜΤΑ
Κυριότερη αποστολή του είναι η αναγνώριση πριν και μετά την προσβολή ενός στόχου. Στη 2η περίπτωση η αποστολή ονομάζεται BDA (Battle Damage Assesment) και η επιτυχία της είναι καίριος παράγοντας για το σχεδιασμό επιχειρήσεων ΔΒ.
Αεροσκάφη που υπηρέτησαν στη Μοίρα
348 ΜΤΑ, 1953-2017
RF-84G Thunderjet: Χρησιμοποιήθηκαν 4 αεροσκάφη ως αναγνωριστικά για τις ανάγκες της 348ΜΤΑ με την προσθήκη φωτομηχανών στις ακροπτερύγιες δεξαμενές. Συμπλήρωσε 1.600 ώρες πτήσης. Αποσύρθηκε το 1954-55.
RT-33A Shooting Star: Παραλήφθηκαν το 1954, συμπλήρωσαν 1.400 ώρες πτήσης. Αποσύρθηκαν το 1957.
RF-84F Thunderflash: Παραλήφθηκαν 24 αεροσκάφη το 1956, στην αρχή ήταν άβαφα και το 1971 βάφτηκαν με παραλλαγή τύπου βιετνάμ. Συμπλήρωσε 80.000 ώρες πτήσης σε 35 χρόνια υπηρεσίας. Αποσύρθηκε στις 29 Μαρτίου 1991.
RF-4E Phantom II: Παραλήφθηκαν 8 αεροσκάφη το 1978-79. Το 1993 παραλήφθηκαν 20 μεταχειρισμένα από Γερμανία. Συμπλήρωσε 98.000 ώρες πτήσης σε 39 χρόνια υπηρεσίας. Αποσύρθηκαν στις 5 Μαίου 2017.
- Τα γερμανικής προέλευσης RF-4E έχουν καλύτερη ορατότητα στο χώρο του κόκπιτ λόγω απουσίας ορισμένων οργάνων.
- Αρχικά δεν διέθεταν RWR ούτε τις απαραίτητες υποδοχές και καλωδιώσεις για να έχουν την ικανότητα να φέρουν πυραύλους AIM-9.
- Υστερούν στους κινητήρες καθώς φέρουν την παλαιότερη έκδοση J79-GE-17A που τα καθιστά ελαφρώς πιο δυσκίνητα στην εκτέλεση ορισμένων κλειστών ελιγμών, αφήνοντας παράλληλα εμφανές ίχνος καπνού σε σχέση με τα Phantom που φέρουν τους άκαπνους κινητήρες J79-GE-17C.
- Δεν διέθεταν slats ελιγμών στις πτέρυγες αλλά slats απλής και βασικής λειτουργίας, που εκτείνονταν μόνο κατά την απογείωση/προσγείωση.
Τεχνικά χαρακτηριστικά / Επιδόσεις:
Κινητήρες: 2 General Electric J-79-GE-15 turbojet engines με μετάκαυση/ώση: 17.900 λίβρες
Εκπέτασμα Πτερύγων: 11,7μ
Μήκος: 19,1μ
Μέγιστη Ταχύτητα: 2,370 km/h ή 2.2 Mach
Επιχειρησιακή Οροφή: πάνω από 15.240μ ή 60.000 πόδια
Ακτίνα δράσης: 600ΝΜ
Φωτομηχανές RF-4E
- KS-87B
- KA-56E
- KA-91B
- AAD-5 IR
- KS-127A LOROP
Φωτογραφία φρεγάτας τραβηγμένη με AAD-5 IR |
Το σύστημα ASTAC χρησιμοποιούσε με μεγάλη επιτυχία μάλιστα η Γαλλική Πολεμική Αεροπορία.
Έχει τη δυνατότητα εντοπισμού και προσδιορισμού θέσης κάθε ηλεκτρονικής εκπομπής σε φάσμα συχνοτήτων 0.5-18 GHz, με ικανότητα κάλυψης περιοχής τουλάχιστον 160km2 όταν το αεροσκάφος πετά με υποηχητική ταχύτητα σε μεσαία ύψη.
Απόσυρση των RF-4E
Το κόστος ανά ώρα πτήσης ενός δικινητήριου RF-4E έχει υπολογιστεί σε 16.230€, το υψηλότερο μεταξύ όλων των τύπων μαχητικών που διαθέτει στο οπλοστάσιο της η Πολεμική Αεροπορία.
Ένας ακόμη λόγος ήταν το ναυάγιο της προμήθειας δύο νέων ψηφιακών φωτομηχανών τύπου KS-127 και την αναβάθμιση των υφισταμένων μετά το 1998 με ευθύνη της εταιρίας που ανέλαβε το σχετικό πρόγραμμα υπό την επίβλεψη της USAF.
Στις 5 Μαίου 2017, αναστέλλεται η λειτουργία της 348ΜΤΑ και τα RF-4E Phantom II αποσύρονται..
Αφιέρωμα για την απόσυρση των α/φων RF-4E
Κλείνοντας θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε στους 12 πεσόντες αεροπόρους που θυσιάστηκαν φορώντας το έμβλημα της 348ΜΤΑ στο στήθος.
Το τέλος του φιλμ
1953-2017
πηγές:
https://www.haf.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου