Θ/Κ 'Γεώργιος Αβέρωφ' |
Το ποσό της προκαταβολής προήλθε από το 1/5 της κληρονομιάς του Γεωργίου Αβέρωφ, που παραχώρησε με τη διαθήκη του το 1899. Ενώ το υπόλοιπο ποσό καλύφθηκε από το Ταμείο Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.).
Το 10.200 τόνων πλοίο είχε ιταλικές μηχανές 19.000 ίππων, 22 γαλλικούς λέβητες, γερμανικές γεννήτριες και αγγλικά πυροβόλα 190 και 234 χιλιοστών τύπου ARMSTRONG. Η μέγιστη ταχύτητα που ανέπτυσσε ήταν 23 κόμβοι.
Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων έγραψε την ένδοξη ιστορία του με την επιτυχή έκβαση των ελληνικών μαχών με την ηγετική ικανότητα και τόλμη του Ναυάρχου Παύλου Κουντουριώτη. Στον ΄Β Παγκόσμιο Πόλεμο και με τον φόβο το θωρηκτό να μην περιέλθει στα χέρια του εχθρού, το ΓΕΝ αποφάσισε να το βυθίσει όμως το πλήρωμα αντέδρασε και διέφυγε στην Αλεξάνδρεια και από κει στη Βομβάη για επισκευή και επιθεώρηση.Κατά τη διάρκεια του πολέμου έκανε περιπολίες στον Ινδικό ωκεανό με αποστολή την προστασία νηοπομπών.
Το 1952 παροπλίστηκε και μέχρι το 1983 ήταν αγκυροβολημένο στον Πόρο.Το 1984 το Πολεμικό Ναυτικό αποφάσισε να το αποκαταστήσει και να το μετατρέψει σε πλωτό μουσείο με βοήθεια κυρίως από δωρεές ιδιωτών, σημαντικότερες εκ των οποίων ήταν της Κυπριακής Δημοκρατίας, του ιδρύματος Ωνάση και της οικογένειας Λάτση.
Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων έγραψε την ένδοξη ιστορία του με την επιτυχή έκβαση των ελληνικών μαχών με την ηγετική ικανότητα και τόλμη του Ναυάρχου Παύλου Κουντουριώτη. Στον ΄Β Παγκόσμιο Πόλεμο και με τον φόβο το θωρηκτό να μην περιέλθει στα χέρια του εχθρού, το ΓΕΝ αποφάσισε να το βυθίσει όμως το πλήρωμα αντέδρασε και διέφυγε στην Αλεξάνδρεια και από κει στη Βομβάη για επισκευή και επιθεώρηση.Κατά τη διάρκεια του πολέμου έκανε περιπολίες στον Ινδικό ωκεανό με αποστολή την προστασία νηοπομπών.
Το 1952 παροπλίστηκε και μέχρι το 1983 ήταν αγκυροβολημένο στον Πόρο.Το 1984 το Πολεμικό Ναυτικό αποφάσισε να το αποκαταστήσει και να το μετατρέψει σε πλωτό μουσείο με βοήθεια κυρίως από δωρεές ιδιωτών, σημαντικότερες εκ των οποίων ήταν της Κυπριακής Δημοκρατίας, του ιδρύματος Ωνάση και της οικογένειας Λάτση.
Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα (Μ.Α.Α.) Α/Τ ΒΕΛΟΣ
Το Βέλος ΙΙ ήταν Αντιτορπιλικό τύπου 'Fletcher',καθελκύστηκε το 1942 και υπηρέτησε στο πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ ως 'USS CHARETTE' DD-581.Το 1959 και αφού εκσυγχρονίστηκε,παραχωρήθηκε στην Ελλάδα ως στρατιωτική βοήθεια.Ανήκε στη δύναμη της διοίκησης Αντιτορπιλικών με πρώτο κυβερνήτη τον Αντιπλοίαρχο Γ. Μόραλη.
Στις 25 Μαΐου του 1973, ενώ συμμετείχε σε άσκηση του ΝΑΤΟ, στασίασε και αγκυροβόλησε στο Φιουμιτσίνο της Ιταλίας, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τη δικτατορία της Ελλάδας.Κυβερνήτης του σκάφους ήταν ο Νικόλαος Παππάς και τον ακολούθησαν 6 αξιωματικοί και 25 υπαξιωματικοί του πληρώματος.
Παροπλίσθηκε το 1991, ανακηρύχθηκε σε μουσείο αντιδικτατορικού αγώνα το 1994 και αγκυροβόλησε στον Πόρο.Το 2000 μεταφέρθηκε στη Ναυτική Βάση της Σαλαμίνας για επισκευές ώστε να είναι επισκέψιμο ως μουσείο.Από το 2002 είναι αγκυροβολημένο στο πάρκο ναυτικής παράδοσης στο Παλαιό Φάληρο ως μουσείο.
Τα υπόλοιπα σκάφη που βρίσκονται στο χώρου του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης είναι:
στα δεξιά, το ιστιοφόρο πέραμα "Ευαγγελίστρια",στο κέντρο το Ιστιοφόρο Ι/Φ "Ευγένιος Ευγενίδης" και αριστερά το καλωδιακό Ατμόπλοιο "Θαλής ο Μιλήσιος", σε στεγασμένο χώρο η Αθηναϊκή Τριήρης "ΟΛΥΜΠΙΑΣ".
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε την επίσημη ιστοσελίδα του Πολεμικού Ναυτικού για το Μουσείο:
http://www.averof.mil.gr/
http://www.averof.mil.gr/
Αντιγράφω τις τελευταίες γραμμές του αφιερώματος..
Ως «πλοίο εν ενεργεία», το Θωρηκτό «Γ. Αβέρωφ» στέκεται σήμερα αγέρωχο, φωτεινό σύμβολο της ελληνικής ναυτοσύνης και του πολεμικού ηρωισμού. Στην τελευταία του μάχη, αυτή της ιστορικής μνήμης, το «Γ. Αβέρωφ» βγήκε για άλλη μια φορά νικητής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου